Sushi na zdrowie

 

Sushi to jedna z najpopularniejszych japońskich potraw. Przygotowywana jest z ryżu, najróżniejszych owoców morza, ryb, grzybów, jajek i warzyw. Można przygotować ją na wiele różnych sposobów, ale niezależnie od sposobu przygotowywania, ryż do sushi zakrapia się octem ryżowym. Ryż formuje się w owalne paluszki, a potem kładzie się na nie świeżą surową rybę, warzywa i inne dodatki, zależnie od naszego smaku. Całość zawija się w wodorosty – nori. Sushi to bardzo zdrowa potrawa, pełna witamin i białek. Najpopularniejszymi rodzajami sushi są nigiri-sushi, czyli porcje ryżu z kawałkiem ryby formowane ręcznie, a także maki-sushi, czyli te same składniki połączone z wodorostem. Inne rodzaje sushi to: gunkanmaki, temarizushi, makizushi, temaki, uramaki, inarizushi, chirashi, narezushi, czy sashami. Oczywiście poza rodzajami sushi, każdy może przygotować tę potrawę w domu samodzielnie. W sklepach możemy kupić wszystkie potrzebne składniki. Nawet nie musimy iść do specjalistycznego sklepu, ponieważ już w hipermarketach dostaniemy składniki, które będziemy mogli wykorzystać do zrobienia sushi. Do przygotowania sushi niezbędne są następujące składniki: krótkoziarnisty ryż, ocet ryżowy, ryby lub skorupiaki, warzywa, wodorosty, przyprawy oraz mata bambusowa. Powyższe składniki układa się na macie, w następujący sposób: na całym obszarze maty układamy wodorosty chropowatą powierzchnią do góry, następnie na 2/3 ryż, smarujemy delikatnie linie wzdłuż krawędzi wodorostów wasabi, a na koniec z jednej strony, na brzegu ułożyć ryby pokrojone w paski, warzywa i ewentualnie inne dodatki. Całość następnie należy szczelnie zwinąć w wodorosty, pomagając sobie matą i powstałą roladę pociąć na niewielkie kawałki, które będzie można zjeść na raz. Tak przygotowane sushi gotowe jest do spożycia. Sushi podaje się najlepiej na drewnianych, lakierowanych deseczkach, żeby się nie przyklejały. Wartości zdrowotne sushi związane są z tym, że ryby to źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych i pełnowartościowego białka. Ryby muszą być bezwzględnie świeże. Dodatkowe składniki sushi również mają wiele zalet. Na przykład tofu dostarcza białka i wapnia, algi morskie dostarczają witaminy takie jak C, E, B, wasabi ma działanie bakterio- i grzybobójcze, oraz ogólnie zawierają błonnik i wiele składników mineralnych, takich jak jod, fluor, fosfor, żelazo, cynk, potas i aminokwasy.

Tagi:

 
 
 

0 komentarzy

 

Bądź pierwszy! Odpowiedz na artykuł.

 

Zostaw komentarz

 




XHTML: Możesz użyć znaczników:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>